Sunday, April 13, 2008

رسائل وداع


أتقدم بهذه الكلمات لأشخاص عشت معهم فترة ليست بهينة ، فترة تزيد عن عام ، ولكن شاء القدر أن نفترق لحكمة عند الله لا ندركها بعقلنا البشرى ، فأنطلقت منى هذه الكلمات تعبيرا عن أحاسيس ومشاعر شعرت بها وعشتها على الرغم من المواقف المؤلمه التى كانت تحدث الا اننا بشر خلقنا لنعيش فى جماعات ونحزن عندما نفارق من أحببناه او حتى عرفنها فقط ... فهى مجرد رسائل فقط
الرسالة الأولى

الى أعز أنسانه عرفتها فى العمل فهى أخت بمعنه الكلمه , فعلى الرغم من توتر العلاقة فى بدايتها لأسباب كثيرة لا مجال لذكرها ، إلا أنك بالفعل كنت خير زميله فى العمل ، كنت كل يوم أكتشف فيك صفة جديدة أجمل من التى قبلها ، فهى لاتعرف المعانى التى تجدها اليوم من حقد وغل وحسد ، فهى تحب لغيرها ما تحبه لنفسها بل وأكثر، وعن الألتزام و الأخلاق فحدث ولا حرج ، فقد أجتمعت صفات الطيبة والبرأه وألقيت فيها لتخلق منها أنسانه قد تشبه الملائكة فى تصرفتها و بعض مواقفها ، فأتمنى لك كل توفيق فى حياتك المهنية والشخصية .
الرسالة الثانية

إلى ياسر الإنسان ، والله الذى لا آله غيره لم أجد أنسان يتمنى لغيره الخير أكثر من نفسه مثلك ، بجد تعلمت منك أكثر من واعظ يقف على منبرِ مخاطب الناس بألف كلمة ، أنسان محافظ على صلاة الفجر وجميع الصوات دائم الصيام ، وطبعاً مقدرش أنسى أجمل قباية شاى كنت بتعملها لى ، ولما كنت بسأله عن السر كان يقول لى : أنا كل اللى بعمله بقول بسم الله وانا بعمل الشاى ، بقولك ربنا يبارك لك فى حبيبة وسما وامهم طبعا .
الرساله الثالثة

رفيق الرحله أحمد بيه اللبودى على الرغم من أختلاف طريقة التفكير فى بعض المواقف ، إلا أنه طيب جداً جداً ، بس هو عايز يكون عنده ثقه فى الله بالنسبه لموضوع الرزق ، فهو دائماً يخشى ترك العمل ، وبالتالى بيشتغل وهو خايف جداً يغلط غلطة تودى بحياته الى التهلكه ( أى ترك الشغل ) ، وبقولك أعلم أن الله سمى نفسه الزراق ولم يسمى بها أحدا غيره ، لذك أعلم أن الرزق بيد الله ولاتخشى إلا الله .
الرساله الرابعه

إلى مستر إكس المدير المالى ، أخطر رجل فى العالم ، والله وبدون مبالغه ، الراجل ده أخطر رجل فى العالم ، عرفته على المستوى الأجتماعى فوجدته أنسان بمعنى الكلمة ، أخلاق ايه وكرم ايه , وطيبة أيه مفيش بعد كده ، وعلى فكره هو كان بيحبنى جدا ، وكان ديماً بيعملنى معاملة خاصة ، وكان دايماً يهزر معايا ويقولى معندكش عروسه ، فأقوله لمين يأستاذ مصطفى يقولى ليه , فأقول له انت مش متجوز ، فكان يقولى لسه لى تلاته ، وكان عنده قدرة على الأقناع لم أجدها فى بشر , كان عنده قدره لتحويل الحق لباطل والباطل لحق ، من قوة حجته فى الكلام ،، وكان دايماً لما أى حد يتكلم معاه يقوله قول (قل أوحى الى ) وبعدها يبدا هو فى الكلام وغسيل المخ ، ولما كنا نزعله كان يقولنا فى الحسابات ( اللهم أكفنيهم بما شئت و كيف شئت ) ولما يتخنق مننا يقولنا ( والله انتم تشلوا الكلب الميت ) فكنا نقعد نضحك بعدها . فبقوله بلاش تتحول فى الشغل ياأستاذ مصطفى ، وأتعامل بلى جواك أحسن ، أنت جواك أنسان جميل أوى بس أنت حبسه جوه و مش عايز تخرجه للنور . وبقولك والله حتوحشنى جداً .
الرساله الخامسة

الى فاكهة الشركة مدير المبيعات أستاذ هيثم والله أنت ملكش حل ، كان عنده قدره أنه يضحكنا بطريقه فظيعة ، بجد كان بيخلينا نضحك من قلباً ، كميدى جداً عليه شوية حركات بيعملها كان بيفطسنا على نفسنا من كتر الضحك بقوله والله انت كمان حتوحشنى أوى أوى ، وربنا يعينك على المهم اللى انت فيها .
الرساله السادسة

أستاذ حاتم مسئول التصدير ، انسان طيب بس مش عارف ليه بيبص لنفسه نظرة عدم ثقه ، لديه أحباط شديد من داخله ، وكل ما أكلمه عن الأمل يقولى أنت لسه صغير والحياه قدامك ولسه متجوزتش ،( على فكرة هو عنده 30 سنة بس ) فأقوله والله انت بس توكل على الله واستعن به ، وغير أفكارك تتغير حياتك ، ولكن لامجال للتغيير، عشان هو مستسلم ، فبقوله انت اليوم حيث اتت أفكارك وستكون غادا حيث تأخذك افكارك
الرساله الأخيرة

الى صاحب العمل لكنى كنت انوى ألا اتحدث عنه ، ولكنى أقول له كان تحت يديك أمكانات كان بأمكانها ان تضيف الى شركتك الكثير ولكن سياسة مصحلتى فين وأعملها ، كانت سبب فى خسارتك أكثر من موظف كفء(وطبعا مش عايز اتكلم عن نفسى اللهم لاسمعه ولا رياء)... ههههههههههههه.... يلا بقى شباب ..
فأقول لك لابد من تغيير سياستك فى أدارة الشركة وخاصة مع موظفى الشركة لتحافظ عليهم .

4 comments:

rana said...

لما انت عندك ناس زى الفل كدة اى حد يتمنى اتنين منهم فى اى شغل علشان الماكينة تمشى
تمشى انت لية؟

ftafeet said...

ازيك يابن اسكندريه والله افتقدناك انت فين بس

وابقى طمنا عليك



نونااا

Unknown said...

فينك من زمان
علي فكرة
مش باين بقالك كتير
انا عندي ظروف الامتحانات لكن انت اية بقي
وحظك في التاريخ معلش هتعمل اية
سلام

Unknown said...
This comment has been removed by the author.